YouTube Marketing

Veel websites optimaliseren hun website voor Google. Maar wat is de tweede zoekmachine van Nederland?

YouTube!

YouTube is in Nederland na Google, de grootste zoekmachine. YouTube is dus groter dan Bing en Yahoo.

Kortom een belangrijk medium om op te vallen bij potentiële klanten op het moment dat ze actief op zoek zijn. Een aantal veelgehoorde vragen:

Waarom worden veel video’s zo weinig bekeken?

Hoe zorg je dat de video die je maakt ook het juiste publiek bereikt?

En hoe bereik je het juiste publiek met de video?

Maak van je video een kaskraker: content is king

Stem je video (en alle communicatie) af op de gebruiker. De naam zegt het al YouTube: “Jij televisie/beeldscherm” Jij (de gebruiker) bepaalt wat hij wil zien op zijn/haar beeldscherm en de gebruiker creëert de inhoud. Heb je een video die precies vertelt wat je bedrijf doet? Probeer een video te maken met informatie waar gebruikers naar op zoek zijn. Een video die de andere video’s overstijgt.

Kortom, maak een video van een briljante inhoud.

Neem bijvoorbeeld Red Bull, een frisdrankmerk. Een frisdrank die je energie geeft. Ze associëren zich sterk met diversie actiesporten. Hun kanaal heeft een kleine 4 miljoen volgers en sommige video’s worden meer dan 6 miljoen keer bekeken:

Hoe weet ik waar een gebruiker naar zoekt binnen YouTube?

Bepaal het zoekvolume, het aantal mensen dat zoekt op in een periode, van de relevante zoekopdrachten binnen YouTube.

YouTube had hier zelf een erg mooie pagina voor om het zoekvolume in kaart te brengen: “De YouTube Keyword Tool”. Hiermee kon je eenvoudig achterhalen wat het zoekvolume was voor zoekopdrachten binnen YouTube. Helaas bestaat deze functionaliteit niet meer.

Is er een alternatief?

Ja!

De Display planner binnen Google AdWords. Via de display planner is een indicatie van het wekelijkse zoekvolume te zien.

Ga binnen AdWords naar “Hulpprogramma’s” en selecteer “Displayplanner”. Geef de zoekopdracht op en de locatie:

youtube1

Vervolgens kan je bij filters instellen dat je alleen video-instellingen wilt zien. Zie de pijl hieronder:

youtube2

Bij de zoekwoorden zie je een indicatie van het aantal vertoningen per week voor een specifieke zoekopdracht.

Selecteer de onderwerpen die voor je doelgroep en voor jou interessant zijn. Zoek binnen YouTube op deze onderwerpen en controleren hoeveel video’s er daadwerkelijk over het onderwerp gemaakt zijn.

Content is king

Maak je video’s dusdanig interessant en origineel voor de kijker, zodat deze de video ook graag uitkijkt. Leer een gebruiker iets essentieels, los iets voor hem op, laat de kijker lachen of juist huilen, of zet ‘m op het verkeerde been. Kortom vertel een visueel goed verhaal.

Een aantal punten van aandacht:

  • Houd de video kort: maximaal 3 minuten, dat is de gemiddelde kijktijd. Als het verhaal het nodig heeft dan kan het langer, maar neem de kijker altijd als uitgangspunt.
  • Zorg dat mensen de video helemaal uitkijken.
  • Combineer creativiteit met een kwalitatief goede video.

Take 2: de YouTube instellingen

De instellingen:

  • Verwerk belangrijke zoekwoorden, zie hierboven, in de titel.
  • De bedrijfsnaam kan in de titel, maar dan bij voorkeur achteraan, zo krijgen de zoekwoorden meer waarde.
  • De lengte van de titel is maximaal 66 tekens.

Zoekmachine optimalisatie voor YouTube: titel en tags

De middelen die je gebruikt voor de zoekmachine optimalisatie van de website gelden ook voor YouTube.

De titel en de tags

  • Gebruik de belangrijke zoekwoorden in de omschrijving van de video.
  • Benut de tags die YouTube biedt. Maak er minimaal 10 aan.
  • Maak tags aan met meervoudsvormen en enkelvoudsvormen van de belangrijke zoekwoorden
  • Benoem de bedrijfsnaam in een tag en verwerk de zoekwoorden in de tags.

Upload het script

Leg YouTube (Google) nog beter uit waar je video exact over gaat. Login bij het YouTube account en upload het script bij de video, binnen YouTube. Doe dit bij het submenu “CC” (ondertiteling), gebruikers kunnen deze ondertiteling aan- en uitzetten. Dit kan handmatig of via het uploaden van een bestand met het script.

YouTube Annotaties

YouTube annotaties zijn aantekeningen die je kunt toevoegen aan de video. Dit zijn links die je toevoegt, die tijdens de video getoond worden. Gebruik deze annotaties om de video nog beter in te zetten voor jouw doelstellingen. Via de annotaties worden de video’s interactiever en daarmee interessanter voor de gebruiker, want de kijkers kunnen een actie verrichten na het kijken van de video. Annotaties kunnen:

  • De video verrijken in plaats van afleiden
  • Leiden tot interactie met een potentiële klant
  • Extra verkeer naar je website opleveren
  • Kijkers aansporen meer relevante video’s te bekijken binnen jouw kanaal.

Het aantal mensen dat je video heeft bekeken is van invloed op de ranking van je video

Jaag het kijken het delen video’s zo veel mogelijk aan. Het vliegwiel moet op gang komen zodat de video’s hoger getoond worden bij de resultaten. Verspreid de video via krachtige kanalen:

  • De website
  • Facebook
  • Het Twitter-account
  • LinkedIn, bijvoorbeeld op uw LinkedIn company pages
  • De e-mail handtekening
  • De nieuwsbrief
  • Mensen uit jouw netwerk en naar bloggers, zodat ze de video kunnen verspreiden via hun kanalen
  • Via persberichten website zoals Nouncy, zodat je er nog meer aandacht op richt.

Autoriteit

Bij je website is het belangrijk dat andere websites naar jouw website verwijzen (linken). Voor video’s geldt dan net zo goed. Zorg dat andere, bij voorkeur relevante, websites verwijzen naar de video. Vraag bijvoorbeeld leveranciers of klanten of ze een verwijzing willen opnemen naar de video. Of dat ze de video op hun website willen insluiten (Embedden).

Toch nog te weinig views of klanten?

Tomarkt helpt graag met bovenstaand proces. Het is ook mogelijk om video’s te promoten binnen YouTube via Google AdWords. De video wordt dan gepusht binnen YouTube. Dit gebeurt onder andere op basis van kosten per klik. TomarkT richt deze campagnes voor u in, onderhoudt en optimaliseert de campagnes.

Heb je vragen over video marketing, adverteren rond video’s neem gerust contact op voor een vrijblijvend advies:

info@tomarkt.nl

Of bel 06 – 43 99 59 28

Bereik je doelstellingen online

Bel020 60 60 715 Mailinfo@tomarkt.nl

Wilt u liever een persoonlijk gesprek? Maak dan nu direct een afspraak. Wij bellen u binnen 24 uur terug ter bevestiging.

Maak een afspraak